Alla inlägg den 28 december 2016

Av Sara Rising - 28 december 2016 10:49

Edgar är vår hane som är en blandras, med bl.a Lejonhuvad.

Astrid är vår hona som är Lejonhuvad

2016 fick Edgar & Astrid en kull. Det blev Lille Skutt & Nina Kanin.
Lille Skutt han fick flytta till familjen Zobel & Nina Kanin hon fick flytta till Salsbäck.

Våren 2017 är planen att para Astrid med makens systers kanin som heter Ragnar. Han är Madagaskar så jag hoppas på den kombinationen och ska spara en hona.

Bilder på Nina Kanin, Lille Skutt & Ragnar finns i detta inlägg..

Edgar

Astrid

Edgar

Edgar

Astrid

Astrid

Skallgärdets Lille Skutt
Född 2016

Skallgärdets Nina Kanin
Född 2016

Lille Skutt & Nina Kanin

Lille Skutt & Nina Kanin

Lille Skutt bodde hos oss en vecka när hans familj var utomlands.

Nina Kanin är en enda stor dunboll.
Hon bor hos oss i vinter då de inte har någon vinterbostad åt henne.

Ragnar

Ragnar är Madagaskarfärgad

Ragnar blir en snygg pappa...

Tror att kombinationen Astrid & Ragnar blir bra. Ska behålla den snyggaste kaninhonan ur kullen..

Av Sara Rising - 28 december 2016 10:27

Ja så sa min käre make....
Påsken 2014 fick vi dvärghönor av hans barn.
Sommaren 2014 köpte vi 2 Orpington & 2 Isbar i Värnamo. Ena isbarhönan var en tupp...
Vi åkte till Skärblacka och köpte 12 icke könsbestämda kycklingar. Säljaren sa att de med rosa eller liten kam var störst chans till hönor. Jag åkte hem med 11 hönor & 1 kolsvart med knallröd kam (tupp). Hoppsan, det kallas för kvinnans list...
Nåväl den lille tuppen växte och blev vår vackre Torsten som maken kallar för Totte. Jag är förlåten.
Hm...som ni märker så har 5 max 6 och absolut ingen tupp spruckit, så då kör vi på....

Om jag räknar efter och det är livsfarligt så har jag:
Antal höns: 29 + 7 + 16 = 52

Tuppar: 7

Hönor värpande 29:
Lohmann 4
Dvärg 2
Orpington 2
Polska 5
Paduan 1
Skånsk Blomme 1
Faverolle 1
Egen kläckta 2
Stor Silke 1
CL 1
Maran 2
Värphybrider (Bovans Robust): 5
Islands 1
Egen kyckling 1

Kycklingar (ej könsbestämda): 16
Maran: 4 (troligen 3 hönor + 1 tupp)
Maran/Isbar: 3
Polsk Blandras: 9
Polska grönvärpare: Ska starta kläcken januari 2017 är det tänkt.

Jag hade satt ett tak för mig själv på 50 individer...har 52 nu och ska starta kläcken i januari. Har planer på 2-4 kläck totalt under 2017.
Så det kan gå!
Får höja mitt "tak" till 100 så jag har lite marginal ?.

Vi ska inte (där är maken och jag överens) inte ha fler än de 7 tuppar vi har. Så alla ungtuppar som blir säljs, skänkes eller så.

Av Sara Rising - 28 december 2016 10:13

Hämtade ägg hos våra goda vänner Erik & Björn på Löts Gård utanför Linköping. Det blev en höna (Pota, som är höna på isländska) och två tuppar. Audur (skatt) & Silfri (försilvrad) trodde eller hoppades jag på i det längsta att de skulle vara hönor. Men för var dag fick de större kam, längre stjärtfjädrar, sadelbehäng och allt annat som tyder på tupp. Ja, tillslut gal de och jag fick känna mig blåst på två fina hönor. Nu fick jag två fina tuppar istället. Älskar Silfris små hjärtan på bröstet. Han är inte så stor och det är bra för han är lite pickig. Vill få avkommor (hönor) efter honom som förhoppningsvis har små hjärtan på bröstet...
Dream on!!!

Audur & Silfri som små

Audur

Silfri

Audur tycker om att mysa

Silfri har så häftig teckning

Min "höna" börjar likna en tupp. Audur varför??

Audur sover en stund i knät

Ja ja nu är ju Audur en tupp och det är en grann tupp

Silfri tog lite tid på dig innan han visade att han också var en tupp

Silfri är så vacker med sina hjärtan på bröstet

Älskar denne tupp, fast han är lite pickig och kaxig. Vill få avkommor (hönor) med dessa hjärtan.

[Bild]

Lille plutten

Av Sara Rising - 28 december 2016 10:00

Jag och makens dotter åkte på en hönsmarknad. Jag fick inte komma hem med några djur. Hur det kan komma sig att det följde med 4 kycklingar som var 3 veckor vet jag inte....
Det visade sig när de växt lite att det var Marianne, Margit, Mauritz & Max. Lille Max fick flytta till makens dotter medan Mauritz och hönorna fick bo kvar. Vilken känsla att plocka dessa chokladbruna ägg!!

Lycka att ha 3 påskkortstuppar.
Hur jag skiljer dem åt?
Gula ben: Torsten
Gråa ben: Helmer
Gråa ben med fjädrar: Mauritz

Mm Mauritz blir nog lika vacker som Torsten & Helmer

Blir en grann tupp

Lycka att ha 3 påskkortstuppar

[Bild]

Min fina svartkopparmarantupp

Av Sara Rising - 28 december 2016 09:54

Paddan, Paddan käre Paddan.
Du ser inte klok ut! Men ack så söt ändå. Du har din stora kärlek Prussiluskan. Ni är så söta ihop. Du tar också ansvar över lilla Evita (Stor Silke). Dina tjejer är dina! De andra tupparna låter dem oftast vara. Det är väl Silfri som inte har vett och etikett ?.

Paddan ditt lilla yrväder. Kalufsen spretar åt alla håll.

Måste ha med en bild på din fru.
Paduanhönan Prussiluskan.

Av Sara Rising - 28 december 2016 09:48

Vi importerade lite kycklingar från Polen. Det var 6 gula och 6 svarta hönor & 2 vita tuppar. Vi valde att behålla den ene som fick namnet Snowman. Den lille kraken är nu hönshusets kung!!

En liten krake var Snowman. Inte kunde man tro att han skulle bli så majestätisk.

Snowman växer på

Han blir större och större

Så grann och trevlig tupp! Vi delar på sockerkakan ibland...

Av Sara Rising - 28 december 2016 09:43

Helmer är Torstens son och mamman var vår saliga Isabella som var en vacker Isbarhöna. Så Helmer kommer från ett grönt ägg.

En ung Helmer

Helmer är numera en lika grann påskkortstupp som din far Torsten

Av Sara Rising - 28 december 2016 09:39

Torsten är en stilig tupp!
Som en påskkortstupp.
Torsten är pappa till våra första kycklingar och där har vi sparat hans son Helmer.

Ståtlige Torsten

Torsten högst upp på redena

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards