Alla inlägg under maj 2017

Av Sara Rising - 14 maj 2017 16:38

Idag har vi satt papp på ena gaveln. Nätet (Gunnebostängsel) som tidigare var hönsgården tog vi bort och satte bärnät från insidan.
Lasse renoverade Skallgärdet åren 99/00. Det blev ett fönster över. Nu 17 år senare har det fått en plats. Det sitter i kycklings-/avels-/sjukdelen. Det var tungt så det förslår, men nu är det på plats!!

Gaveln har fått papp och ett bärnät hindrar hönsen från att rymma.

Då var fönstret på plats

Öppningsbart!

Det är inget dåligt fönster (kostade då 99/00 3000kr....). Hönsen ska ha det bra!!

Mätning för fönsterfoder

Av Sara Rising - 13 maj 2017 19:50

Idag har vi hunnit en hel del på hönshusutbyggnaden. Ett fönster har vi satt dit och börjat med panelen.

Papp på plats

Ut mot hönsgården

Återbruk!
Fönstren är de som tidigare satt på förskolan jag arbetar på.

Fönstret på plats

Öppningsbart och låsbart

Titta så bra

Blir så bra som jag hade tänkt

Lite panel på plats

Av Sara Rising - 6 maj 2017 07:19

I helgen gör vi ett nytt försök att para Astrid med Ragnar. Det blev ju ungar sist, men hon födde en i buren och en i hålet till boet så de dog tyvärr. Hon hade en fin grop med mycket dun i boet. Förra året fick jag också para om henne och då gick det bättre.

Så om allt går vägen blir det kaninungar i början på juni.

Av Sara Rising - 4 maj 2017 22:21

Idag var det roligt att bära upp korgen med ägg. Det låg 31 ägg i korgen. 27 ägg vägde mer än 47 gram & 4 ägg vägde mindre än 46g

Lycka

Av Sara Rising - 3 maj 2017 14:57

Idag låg ett sprucket ägg i ena redet. Tog upp det till katterna. Det var två stora och fina gulor i ägget. Smaskens för katterna och bra för pälsen.

Två stora gulor

Av Sara Rising - 3 maj 2017 06:22

Idag har vi jobbat båda två och jag har varit hos en kollega och könsbestämt deras kaninungar.
De var så söta....vill ha alla.....eller i alla fall en...

Men lite hann vi på bygget. Vindskiveplåtar är på plats.

Sådär då är det tätt på sidorna

Kant mot ladugårdsväggen

Av Sara Rising - 1 maj 2017 17:54

Idag har vi satt vindpapp på en del av utbyggnaden. Vi ska se om hönsen pickar på det. Om de låter bli, så kan vi sätta vindpapp runtom. Om de pickar, så får vi sätta vindpapp och panel bit för bit. Hoppas de inte pickar, så vi kan ta ett arbetsmoment i taget.

Om ca 1 vecka kommer Piotr, Michal & Kamil hit och gjuter golvet en kväll.

De ska också gjuta fast en gungbräda för 4 i hönsgården. Då kan jag och hönsen leka...

Utgångshålet

Titt ut i hönsgården

Åh gubben jobbar och jobbar

Nu får vi se om de låter bli vindpappen.

Av Sara Rising - 1 maj 2017 10:39

Äggen jag köpte av Madde Åsenklint var Maranägg & Isbarsägg och tuppen är Maran.
Har fått ett olivgrönt ägg som jag misstänkt kommer från Idun.
Har även fått bruna ägg.

Idag har jag kommit på Freja med ett brunt Maranägg och Idun med ett olivgrönt Isbar/Maranägg.

Nu återstår att klura ut vad Frej värper. Det märker jag den dag det är två Maranägg eller två Isbar/Maranägg...

Freja och maranägget

Idun och Isbar/Maranägget

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards