Alla inlägg den 15 juni 2017

Av Sara Rising - 15 juni 2017 22:28

Lasses dotter kläckte ägg från oss.
(CL-blåa, Maran-chokladbruna)

Från ett blått ägg kom denna tupp. Fjädrar på fötterna, så Mauritz (Svart Kopparmaran) är nog pappa.

Långben är med största sannolikhet CL/Maran och bärare av blåa och mörkbruna gener (äggfärg).

Mm skulle inte vara dumt till mina CL, Isbar, Isbar/Maran, Welsumer och Maraner....
Jag tänker ju köra ett eget (på egna ägg) kläck i januari/februari 2018.

Blir lite sugen....från våra ägg....

Han är lite fulsnygg...

Det syns att han har Créme Legbar i sig.

Lite fjädrar på yttersidan av benen, som Maranerna....

Av Sara Rising - 15 juni 2017 22:18

Vår första tupp Torsten som jag med kvinnans list införskaffade blev snabbt vår favorit. Vacker och trevlig. Han såg ut som en riktig påskkortstupp. Sista tiden har han blivit mobbad av de andra tupparna. Kammen och sköten bleknade och de sista 2-3 veckorna har han varit tyst. Han slutade gala...

Har haft honom avskilt och då fick kam/slör tillbaka lite färg. Testade igår att sätta in honom med de andra igen. De jagade honom. Han ställde sig i ett hörn och gömde huvudet. Han sökte skydd hos mig och Lasse. Han kröp upp och lade sig i min famn.
Satte honom avskilt igen.
Vad ska vi göra? Han får inte lida och det gör han...

Idag fick vi lov att ta det beslut vi hoppats slippa. Men för vår finaste och underbaraste Torsten var det nog rätt beslut. Totte-gubben är nu i hönshimlen. Jag har sparat lite fjädrar efter honom.....

Nu galer Totte med Isak & Silfri...
mina tre favorittuppar är i hönshimlen med min favorithöna Shaggy...

Torsten

Totte & jag

Man ser att kam och slör bleknat

Snart är du i himlen pojken vår

Av Sara Rising - 15 juni 2017 22:05

Idag har vi satt klart båda varven med plåt nertill. Trekantslister i hörnen och taklister har vi också satt upp. Sedan ska det fogas ordentligt både här och där, så det inte blir något för röda hönskvalster att gömma sig. Fick nog av dem ifjol....

Jag vill ha vita väggar, vitt tak, lila taklister, lila fönsterfoder och lila schabloner (höns) på väggarna....

Två varv plåt

Trekantslist i hörnen och taklist

Det blir bra!

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards