Alla inlägg under maj 2020

Av Sara Rising - 21 maj 2020 20:35

Greta är betydligt rundare i år än i fjol.
Gubben kallar valplådan för hängpattelådan och ja, det har Greta...

På ultraljudet såg vi 5....undrar hur många det är. Jag tippar på 8. Det gjorde jag förra året också och blev lite besviken när det bara blev 5. I år är allt över 5 en bonus.

Gubben tror att valparna kommer inatt.
Jag tror att de kommer natten till lördag.
Hon valpade natten till 17 maj förra året.
Valparna föddes 17 maj på dag 60....
Vi får se vem som har rätt.


Trött liten Greta


Rund och go


Lite tjock om magen


Mmm det är lite hängpattar...


Det väller ut på sidorna

Av Sara Rising - 21 maj 2020 20:27

Igår kom det 10 Leghorn White till Skallgärdsägg. De är ca 6 mån och typ börjat värpa. Idag plockade jag 19 vita....och totalt 30 ägg. Dubblat äggskörden per dag. Nice!

Ikväll när jag stängde in hönsen så fångade jag nykomlingarna och ringmärkte dem.
Smart!
Då ser jag skillnad mot de 8 jag hade som nog är Bovan och de är ca 1,5 år.


Välkommen till Skallgärdsägg


Ringmärkt


Känner mig lite smart som kom på att jag kunde ringmärka.


Full äggkorg idag


Vilken lyx!

Av Sara Rising - 17 maj 2020 22:11

Tidigt på morgonen (natten) 2019 föddes våra första valpar. Magnumkullen 2019 födde Greta på sin 5-årsdag.

Idag 17 maj 2020 fyller alltså Greta 6 år och hennes valpar 1-år. Snart blir den kullen storasyskon då Greta väntar valpar.

Stort grattis till:
Skallgärdets Magnum Java (Eija)
Skallgärdets Magnum Gold (Diesel)
Skallgärdets Magnum Almond (T Rex)
Skallgärdets Magnum Classic (Dunder)
Skallgärdets Magnum Equador Dark (Ezter)
Greta


Greta 6 år


T Rex firar sin 1-årsdag


Ezter

Av Sara Rising - 9 maj 2020 18:36

Kinda och Maran växer. De är nu 5,5 vecka.


Kopparmarantupp

Av Sara Rising - 9 maj 2020 18:32

Här kläcks det kycklingar lite pö om pö.
De har kläckts 6-9 maj.
Totalt har det kläckts 5 Wyandotte och 3 blandraser. Blandraserna är från våra egna ägg. Wyandotte från en kollega.

Den 6 maj kom de två första kycklingarna (dag 20) och det var blandraser.

Den 7 maj kom tredje blandrasen och en Wyandotte.

Den 8 maj kom två Wyandotte.

Natten till den 9 maj kom det två Wyandotte.
De var inte kläckta när vi gick och lade oss, men i morse låg de i kläcken och var blöta.


Påväg ut


En helsvart med svart kam från ett chokladbrunt ägg. Mamman är alltså Kopparmaran.


Dom två sista Wyandotte kläcktes inatt.
De får bo i kläcken till i morgon.

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards