Alla inlägg under januari 2017

Av Sara Rising - 22 januari 2017 14:33

Min man blev inte så glad för äggen.

"Men jag måste ju ta emot dem. Du har säkert ett finger med i detta."

Nu är i alla fall kläcken igång och den 12 februari är det beräknat kläck.

Han blev lite lugnare när jag sa att just tvärrandig Plymouth Rock är könsbestämda vid kläck. Hoppas på 5 hönor på dessa 5 ägg...

5 Plymouth Rock ägg

Tänk om 21 dagar har vi sådana små.

Lånad bild från Internet

Vacker höna

Lånad bild från Internet

Av Sara Rising - 21 januari 2017 07:29

Det blir inget kläck med gröna ägg från Polen. Det har varit (är) så kallt i Polen under en tid, så hönorna värper inte. Men framåt våren/sommaren blir det ett kläck med Polska grönblandningar igen. Vill ha en ny Shaggy!!

Men, min käre make fyller år på söndag. Vad är bättre att ge i present än ägg? Så jag har köpt 5 ägg från Plymoth Rock (tror det stavas så) till min man. Fast han blir nog inte glad, så vi låtsas att han får äggen av sin dotter....

Återigen kvinnans list

Jag valde 2, 4, 6, 8 & 10 så de i asken är våra

Av Sara Rising - 14 januari 2017 15:25

Idag har vi städat hos både hönsen och kaninerna.

Nu har även Edgar fått en hörnpotta som Astrid har. Hm, han är inte helt nöjd med att vi har ställt in den i buren....
Får se om han vänjer sig.

Idag fick småkycklingarna flytta ner till hönshuset. De kan krypa in och gömma sig. Lite läskigt är det allt och de stoooora hönsen är inte 100% snälla.... Det brukar dock gå över snabbt. De är nu 5,5 veckor så om 2,5 vecka får de gå lösa med de andra.

Var är vi nu??

Foder, vatten och sittpinne.

Av Sara Rising - 12 januari 2017 18:28

Fick bilder idag från familjen som köpte Lille Skutt. Han har tappat lite av sin man, men är ju söt ändå. Tycker att han blivit mörkare i pälsen.
Även hans pappa Edgar tappade sin man och har inte alls samma kalufs som då han var yngre.
Fått tillåtelse av familjen att använda bilderna på bloggen och på Skallgärdsägg på Facebook.

Lille Skutt

Plutten

Finaste Lille Skutt

Skallgärdets Lille Skutt

Sötnosen

Han har en liten tofs mellan öronen.

Av Sara Rising - 8 januari 2017 17:16

Idag har jag städat hos kycklingarna. Vilken tur att man har 9 små hjälpredor...
Fick en idé att ställa in en bokhylla vi inte använder under trappen. Så bra det blev. Bra överblick över äggkartongerna, så nu är alla påsar under trappen som man snubblat över ett minne blott!!

Städat och mina 9 hjälpredor

Så sjukt bra det blev!!

Av Sara Rising - 6 januari 2017 09:43

Idag är det lite kyligt. Termometern har dragit sig ner runt -20. Lite kyligt att gå ner till hönsen och kaninerna. Vattnet fryser för kaninerna så nu har vi satt på en värmefläkt. Lite svalt i hönshuset men inte extremt kallt. Vattnet hos hönsen hade inte frusit.

Min stig ner till hönsen och kaninerna

Vi har dubbla luckor (en från utsidan och en från insidan). Lite frostmönster ändå.

Värmefläkt hos kaninerna

Burr!

Det är ju vackert ändå, men kallt

Idag blir det att stanna inne och elda.

Av Sara Rising - 5 januari 2017 18:16

Av makens dotter fick jag 2 fantastiska tuppar. Hade spanat in dem, att de fanns på IKEA. Hon skulle åka dit strax innan jul och undrade om jag behövde något. Ja köp en tupp till mig. Fick till svar att jag skulle vänta tills tomten varit.
Tack Mimmi!!
De pryder bokhyllan i vardagsrummet!!

Så söt!

Visst är dom fina?

Kuckeliku!

Här sitter jag!

Av Sara Rising - 2 januari 2017 09:27

Far & son!
De är rätt lika varandra Torsten & Helmer. Torsten har gula ben och Helmer har gråa ben. Torsten är född 2014 och hans son Helmer är född 2015.

Helmer (son) till vänster & Torsten (far) till höger.

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards