Alla inlägg under mars 2017

Av Sara Rising - 28 mars 2017 20:21

I söndags hade Edgar en "dam på rummet". En söt liten kaninhona kom på besök. Så förhoppningsvis blir Edgar pappa om 1 månad.

Edgar med sitt dambesök

Av Sara Rising - 25 mars 2017 09:47

Idag stod kloklippning på schemat.
Efter klippning blev det lite kel & mys.

Astrid var först ut

Edgar var kanin två

Skallgärdets Nina Kanin var siste kanin till klippning

Nu är de vårfina om tassarna

Av Sara Rising - 18 mars 2017 14:39

Idag har jag parat våran Astrid med Ragnar. Det såg ut att gå bra.

Skallgärdets Nina Kanin (född hos oss 2016) bor hos oss över vintern. Jag frågade ägarna om jag fick låna henne (de ville inte ta en kull själva). Det fick jag. Hon var dock aningen svårflörtad men jag tror att Ragnar fick till det tillslut.

Så om allt går vägen så får vi "påskkaniner" runt påskhelgen.

Tanken är att behålla en hona från Astrids kull.

Om det "inte tog sig", så kommer Ragnar ner 7 april och då får vi göra nya försök, men nu håller vi tummar & klor att det gick bra idag.

Astrid & Ragnar

Skallgärdets Nina Kanin & Ragnar

Av Sara Rising - 11 mars 2017 14:47

Imorgon ska vi hämta 10 hönor som är 82 veckor, dvs ca 1,5 år gamla.
Det är Haddorps Gård utanför Linköping som ska byta ut hönsen i ena stallet. Det är KRAV-höns (kommer dock inte att kallas det hos oss), så de har haft ett bättre liv än vanliga industrihöns. KRAV-höns ska vistas ute under 1/3 av sommaren.
Blir bra med 10 värpande hönor som förstärkning.
Det är Bovan Värphybrider

Av Sara Rising - 5 mars 2017 10:41

Torsten som är Lasses favorittupp är lite bortskämd. Han ska alltid ära direkt ur kannan och är man inte tillräckligt snabb, så flyger han och sätter sig på plastbacken som jag fyller kannan med.

Bortskämda Torsten

Av Sara Rising - 4 mars 2017 15:01

Jag skrev en liten dikt till hönorna.
Den gäller igen....
Kul att många tycker om våra ägg.
Men när man lyckats få ihop drygt 100 ägg, så har man 100 ägg på beställning igen.

Idag fick de tre småttingarna en sittpinne!

En liten dikt eller stilla bön till våra hönor

De 3 småttingarna har fått en sittpinne

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards