Alla inlägg under april 2019

Av Sara Rising - 29 april 2019 19:46

Mina 3 New Hampshire hönor bor i en egen liten hönsgård. Vid månadsskiftet maj/juni ska jag låna min fasters New Hampshire-tupp. Med andra ord är planen att starta kläcken runt nationaldagen. Då även med 10 Wyandotteägg från en kollega.

Cloettas 5 kaninungar är 4 dagar.
Än ser de ut som små råttungar.

De 9 kycklingarna växer och är nu 7 veckor.



Av Sara Rising - 28 april 2019 20:44

Det har planterats i växthuset och även utanför. Gullök, vitlök, rädisa och dill börjar komma upp.

I helgen har jag haft besök av min köra syster. Vi har planterat jordgubbsplantor från Polen. Vi fick även lite röda hallon, svarta hallon och svarta vinbär från Polen.
Nästa gång (juni) kommer nog röda vinbär.


Här planterad det ut för fullt


Polska jordgubbsplantor


Dom blommar



Av Sara Rising - 28 april 2019 08:17

Den 25:e april födde Cloetta 5 ungar.
Pappan är Lakritz.

De är som små korvar....liknar mer råttungar...


3 dagar gammal kaninunge

Av Sara Rising - 19 april 2019 07:43

Glad Påsk önskar vi på Skallgärdsägg och Skallgärdets Kaniner!!

Av Sara Rising - 10 april 2019 07:16

I lördags morse åkte gubben klockan 6 med bil och släp för att köpa jord på Econova.
Så hela helgen (i omgångar) höll vi på och tömde släpet. Nu har vi fin jord i alla pallkragar. Nu kan vi börja sätta, så och plantera ut.


Här ska det vara potatis, gul lök och morötter.


Här ska det vara gräslök, sallad, gurka, tomater, pumpor, bönor mm

Av Sara Rising - 5 april 2019 06:51

Toffee fick ju sin första kull 30 mars.
Det var hennes första kull.
Hon låg ofta i boets öppning, kom ut och åt men kröp snabbt in och lade sig med huvudet i bohålet.

När jag släckte för natten så tänkte jag: Jaha hon har inte ätit upp all sallad idag. Hon låg i boet som vanligt.

På morgonen 3 april, så ligger hon med ryggen i öppningen. Petar på henne, men hon var kall och hård. De 2 ungarna hade ju inte heller klarat sig.

Troligen hade hon fler ungar i magen än de 3 von födde (1 död), som hon inte fick ut. Kanske därför hon så gärna låg i boet....men kunde inte föda.

Toffee var svartgul japantecknad och min egna uppfödning (Cola + Plopp). Hon skulle bli 1 år snart.

Zig-Zag som var pappa till hennes ungar är svartvit japantecknad.

Beslutade ganska snabbt att Cola skulle paras. Med Plopp som kan ge en svartgul japantecknad eller med Zig-Zag.

Cola är Viltsiames brokad är ju Toffees mamma. Hon fick flytta in hos Zig-Zag som var pappa till Toffees ungar. På så vis känns det som om Toffee och hennes ungar får leva vidare.....

Cola parades 3 april och ungar beräknas till 1 maj.


Min fina Toffee


Cola - Toffees mamma


Toffee + Zig-Zag


Zig-Zag

Av Sara Rising - 2 april 2019 20:00

Lycka att maranerna har börjat värpa igen!


Härligt Kinderägg!

Av Sara Rising - 2 april 2019 18:08

I helgen så fixade vi med gruset, ställde ut pallkragar och lade lite Ölandssten vid entrén. Nu ska vi bara få tag på bra jord som inte kostar en förmögenhet.

Sedan kan vi så sakteliga börja plantera ut det vi försått, sätta potatis, sätta lök, så lite grönsaker mm.


Tur vi har traktor så man slipper bära


Vi tror på detta!


Höga pallkragar till potatis


Här ska växa tomater, sallad, dill, persilja, pumpor, gurka, bönor, gräslök mm


Ölandssten vid entrén

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards