Alla inlägg under augusti 2017

Av Sara Rising - 27 augusti 2017 16:54

   

Nu eldas det svavel igen.
Idag har jag kört 3 omgångar (är på den sista nu).

Två gånger i nya hönshuset. Det blev dimmigt i det gamla...

Nu kör jag en omgång i gamla hönshuset.


Dimmigt i gamla hönshuset efter 2 omgångar eldade i nya hönshuset.


T-Röd i en gammal målarburk av plåt.


Laddat svavelpulver på locket.
Laddat!
Nu ska den in i gamla hönshuset och tändas på.






Tänt var det här!!

Av Sara Rising - 27 augusti 2017 15:47

I fredags blev de 6 veckor.
Kläcket var 100% och resultatet blev 50/50, dvs 3 hönor & 3 tuppar.

Någon som vill ha en New Hampshire tupp för 50kr???

Äggen kom ifrån Hallonparken (KRAV)


En av tupparna


En av hönorna

Av Sara Rising - 27 augusti 2017 15:43

Idag har jag städat kaninburarna, gamla hönshuset, nya hönshuset & kycklingsdelen. Då jag fortfarande har lite röda hönskvalster kvar (ingenting om man jämför med i början av sommaren eller ifjol) så är det dags för svaveleldning igen.


Kaninburarna är städade


Gamla hönshuset städat


Nya hönshuset städat


Innan städning av kycklingsdelen så har jag satt en hasp så de kan gå ut och in från kycklingsdelen.


Så då kan de små gå ut och förhoppningsvis inte hönorna in....
Men hönorna kan föra sig små....


Kycklingdelen städad. Nu kan jag börja elda svavel.

Kycklingarna får bo i en tom kaninbur när jag eldar svavel.

Svaveleldning pågår

Av Sara Rising - 14 augusti 2017 18:08

När man kommer hem efter första arbetsdagen och gubben har gjort en ny stege till slinnet.

Tack älskling!!


Gamla stegen


Nya stegen

Av Sara Rising - 12 augusti 2017 12:14

Lakritz, Cola & Daim tycker om maskrosblad & sallad.

Ser fram emot våren 2018.
I slutet på feb är planen att para Lakritz & Daim.
I slutet på mars är planen att para Cola med svägerskans Ragnar.


Lakritz äter maskrosblad


Lakritz gillar även sallad


Mumsigt med maskrosblad tycker Cola


Sallad är inte heller så dumt enligt Cola


Minstingen Daim slukar maskorsbladen


Sallad till frukost gillar Daim

Av Sara Rising - 11 augusti 2017 07:18

Nu har vi eldat svavel två gånger på raken och målat hela "gamla" hönshuset. Vi ska sätta silikon där väggen möter plåten. Men, silikonet tog slut. Det har hittills sett bra ut.....

Vi har som plan att elda svavel en gång i veckan....allt för att slippa röda hönskvalster.


Före


Efter

Av Sara Rising - 11 augusti 2017 07:14

Nu växer kycklingarna så det knakar.
Idag är de 4 veckor gamla.
Snart fullbefjädrade (bara huvudet kvar).

Ibland tror jag att det är 4 hönor & 2 tuppar, ibland tror jag 5 hönor. Bara det blir någon höna blir jag nöjd!

Äggen fick jag i födelsedagspresent av min make. Han köpte dem på Hallonparken.

Av Sara Rising - 1 augusti 2017 20:52

I söndags fick de små New Hampshire flytta ner till kycklingdelen i nya hönshuset. Dom är nu 2 veckor.

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards