Alla inlägg under januari 2018

Av Sara Rising - 31 januari 2018 16:59

När jag kom ner lite senare så satt en CL-höna i varje rede <3

Av Sara Rising - 31 januari 2018 15:28

Idag har gubben min kapat konsolen för jag gillar inte riktigt kapmaskinen och alla gnistor.

Så idag har jag satt upp det lilla redet som stod på golvet (det är lika stort dom de jag har i redesvagnarna i hönshuset).

När jag kom ner idag så låg en av Maranhönorna i det stora redet. Plopp så låg där ett chokladbrunt ägg och även ett blått från en av CL-hönorna. De verkar gilla redet jag satte upp igår. Lycka!

I morse upptäckte jag en spricka på ett av äggen i kläcken. Fick kasta det. Knäckte det, men det är ju för tidigt att se någon spindel. Det var dock en vit njurformad fläck i gulan. Ett foster? Det får vi aldrig veta. Tråkigt men sådant som händer.


Lilla redet på plats


Hoppas de även gillar det lilla redet. Hursomhelst så har de nu två reden att värpa i.


Ett sprucket Engelsk Araucanaägg....
Tråkigt, men sådant som händer.

Hoppas att inga fler spricker.....kläckning runt 17 februari.....

Av Sara Rising - 30 januari 2018 19:38

Idag har jag äntligen satt upp ett rede i avels/kyckling/sjukdelen. Det blev ett litet större rede. Ett mindre (typ hälften så stort) för 2-3 hönor ska upp på en annan vägg. Men gubben måste kapa lite på konsolen. Det får bli en annan dag!

Jag är nöjd med mitt dagsverke idag!

Ett stort rede är nu uppsatt!

Det mindre på golvet ska upp på en annan vägg.


Lyfte upp en av maranerna som genast förnöjsam började krafsa runt i halmen.

Av Sara Rising - 30 januari 2018 05:18

I lördags köpte jag 12 ägg som är Engelsk Araucana. Vackert turkosgröna!
Så runt den 17 februari kommer det förhoppningsvis massa (12) kycklingar och då helst många hönor.

Samtidigt har jag satt ihop Långben (CL/Sv kopparmaran) med ett gäng hönor. Om ca 4 veckor kan jag samla ägg till en ny omgång i kläckmaskinen. Det är blå/grön/brun-värpande blandningar.

Hönor:
2 CL (blå)
1 Isbar (grön)
2 Isbar/Maran (grön)
2 Svart kopparmaran (chokladbruna)

Tänker även stoppa i några rosa ägg, där hönan går ute i hönshuset.

Ser fram emot kycklingsäsongen 2018.


12 ägg Engelsk Araucana


Kläckmaskinen är laddad!


Stilige Långben


Ser fram emot samlandet av ägg!

Av Sara Rising - 24 januari 2018 18:56

Stackars höna!
Dagens största ägg vägde 111 gram.
Dagens minsta ägg vägde 38 gram.
Ett normalt ägg vägde 53 gram.

Storleksguide:
43-53 små
53-63 medium (som ägg i recepten)
63-73 large (frukostägg)
Över 73 XL


En liten nätt vikt på 111 gram.
Ett dinosaurieägg?
Hönan måste ha lite ont i rumpan.


Ett dvärgägg


Ett normalstort ägg


Det stora ägget ser inte klokt ut bredvid normalstora ägg på 50-60 gram...,

Av Sara Rising - 23 januari 2018 10:57

På lördag ska jag åka och köpa 10-12 blåa ägg och stoppa i kläckaren. Ca 21 dagar senare hoppas jag på många kycklingar. De får bo i tvättstugan i 2-4 veckor.

Under tiden ska jag sätta ihop lite egna höns i avels-/kycklingdelen. Efter 4 veckor ska jag börja samla ägg (blåa, gröna och bruna) till ett nytt kläck.

Har även 2-3 som är intresserade av ägg.

Så när jag samlat ägg till mig och de intresserade så får de ?blåa? kycklingarna flytta ner till kycklingdelen.

Nästa omgång flyttar ner när de är kläckta och fått full befjädring (ca 2-4 veckor).

Äntligen startar kläcksäsongen 2018!

Lånat bilden från säljaren!

Engelsk Araucana.

Av Sara Rising - 16 januari 2018 19:25

Åh vad jag tycker om mina ägg!
Om någon vecka ska jag sätta ihop hönorna som värpt dessa ägg med Långben som är CL/Maran. Så efter ca 4 veckor sammansättning ska jag spara ägg och fylla min kläckare.


3 gröna, 2 maran och 1 CL


Dagens färgade ägg

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards