Alla inlägg under maj 2017

Av Sara Rising - 25 maj 2017 16:50

Idag åkte jag, Mimmi (makens dotter) & Wilma (barnbarn) till Klockrike på hönsmarknad. I fjol kom jag hem med mina Maraner. Hade sett att det bl.a skulle finnas Welsumer och CL. De är könsbestämda vid kläck och då får man hosta upp minst 200kr för dagsgamla kycklingar. Värpklara hönor kostar från 300kr.

Väl där fanns två värpklara Welsumer (födda sep-16). Japp 400kr/st...
Dom heter nu Choklad & Kakao.

Det fanns även Isbarkycklingar i olika åldrar, men könsbestämda. Jag köpte två spärrade hönor (en blå och en vit) på 3 mån. Då fick man slänga upp 250kr/st.

Så jag åkte hem med 4 hönor och 1300kr fattigare...
Betalat med "äggpengar"...

Welsumerhönorna kan värpa idag eller imorgon. Typ i augusti så får jag gröna ägg från mina nya Isbarhönor.

Trodde gubben jag skulle komma hem utan höns???

Kan ju säga att det fanns två värpklara CL för 400kr/st, Islandshönskycklingar (könsbestämda) för 250kr/st, Marankycklingar (ej könsbestämda) för 70kr/st. Jag hade kunnat köpa mer....

Men det kommer ett 2018......

Mina Welsumer Choklad & Kakao

Min Blåspättade Isbar som heter Blueberry

Min Vitspättade Isbar sim heter Vanilla

Av Sara Rising - 25 maj 2017 16:38

Idag har gubben min satt foder runt fönstren när jag var på hönsmarknad.
När jag kom hem kom svågern och hjälpte till att isolera taket. Sedan satte jag och gubben plast. Imorgon blir det nog att sätta skivor på/i taket.

Foder runt fönstret

Isolerat taket

Plastat, så vi kan sätta skivor imorgon

Av Sara Rising - 24 maj 2017 19:11

Idag är även den andra gaveln panelad och jag har tvättat fönstren.

Panel är klar

Tvättat fönster

Även tvättat fönstret i kyckling/avels/sjukdel

Av Sara Rising - 23 maj 2017 17:31

Idag har vi satt papp på "sittpinnegaveln" och fixat dörren så man kan stänga även inifrån hönsgården.

Problemet blev då vart fasadflagga och ampel ska sitta. Ja det får vi fundera på. Det löser sig.

Dörren och gaveln

Gaveln är pappad

Dörren fixad

Vi får fundera på fasadflagga och ampel

Av Sara Rising - 22 maj 2017 05:23

Igår fick vi hjälp av Lasses svåger Johan med att sätta in det tunga fönstret och dörren. Tack!

Nu börjar man se hur hönshuset ska se ut. Är så nöjd!

Dörren på plats

Fönstret som tidigare satt (stående) på mitt jobb. Återbruk!!

Fönstret ska bara tvättas, men det blir kanon för hönsen att sitta och titta ut och ger ett bra ljusinsläpp.

Av Sara Rising - 20 maj 2017 23:43

Idag är gaveln mot gärdet reglad. Vindskivor på plats.

Reglat och fönsterfoder

Vindskivor

Av Sara Rising - 19 maj 2017 20:03

Igår när jag var på jobbet så slet gubben hemma med hönshuset. När jag kom hem, så la vi en papp under taket.

Panelat vid kyckling/avels/sjukdelen och foder runt ingången.

Papp under taket

Av Sara Rising - 15 maj 2017 04:21

Igår kväll kom Piotr, Michal & Kamil och då fixade de golvet. Skönt att få hjälp med gjutningen. Även gungbrädan som blivit utdömd på jobbet sitter nu fast, men i hönsgården. Den ska målas.....blir nog vit och lila....

Armeringsmattor i "stuvbitar" funkar utmärkt.

Kamil, Michal och Piotr

Klart

Nu ska golvet bara torka

Piotr sätter gungbrädan på plats

Här ska hönsen och jag gunga!!

Presentation


Jag & min favorittupp Isak.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards